Endelig er ruta klar, og det er godt og se at treningen som jeg har bedrevet siden januar er i samsvar med løypa. Det er jo faktisk slik at jeg har hatt alt for dårlig teknikk der det går sakte og er knotete. Sånn er ofte løypa både de første og de siste dagene i Dakar-rallyet, og det er her jeg der med taper mest tid til de beste. Aller verst var det i år da det var nesten 20 mil knotete fartsprøver i Europa, og jeg havnet raskt langt bak i leksa. De første fire årene var det bare noen få mil fartsprøver i Europa, og jeg hang av den grunn bra med inn i Afrika. I år har jeg derfor ikke tatt noen sjanser og trent mye teknikk i knotete terreng med stor sykkel. Jeg regner allikevel ikke å være helt der framme etter de første dagene, men håper jeg er nærmere enn jeg var i januar. Det er selvfølgelig også en fordel å ha en liten og lett sykkel de første tre dagene, men så er det straks de tunge og raske syklene som har fordel resten av løpet, frem til de siste dagene. 

Ruta er tradisjonell og jeg har god rutine med mye av det som måtte komme, selv om traseen selvfølgelig aldri er lik. Dette er mitt sjette Dakar-rally og nå skal det gjøres ! Sykkelen blir en ny 700 ccm KTM rally fabrikkssykkel, og er helt lik den jeg hadde i årets rally. Dette er den optimale sykkelen for meg nå, så jeg håper bare jeg får den litt tidligere denne gangen. I fjor fikk jeg sykkelen på start !  

Pål Anders

Se all informasjon om neste års Dakar-rally på mitt nettsted www.dakar.no

Tips oss hvis dette innlegget er upassende