Påmeldingen til Dakar 2010 startet 1 mai og vi som har meldt oss på trodde vi kunne stole på de reglene som var satt for løpet. Jeg er meldt på med en ktm 690. På torsdag fikk jeg melding om at jeg fikk maks kjøre med 450 kubikk. Noe som innebærer at jeg ikke hadde sykkel for løpet. Ny 690 er bestilt og ktm har ikke 450 kubikk til rally. Ikke kan jeg kjøre en sånn liten sykkel heller og synes det er livsfarlig for det vingler alle veier. Å bytte merke sånn plutselig er jo ikke lett når man er bundet opp mot det man har. Det var en 450 yamaha på tredjeplass i dakar i år og han byttet motor hver dag for å få det til å holde så driftsikerheten er dårligere på de mindre syklene. Jeg ble ikke glad og ringte ASO som arangerer og lurte på hva dette var. Jeg sa jeg ikke kunne stille til start med et sånt utgangspungt. Ktm trakk seg samme dag fra Dakar 2010. Noe som gjør at vi ikke får deler under løpet som før og at Coma og Depre blir hjemme. På fredag kom ny melding om at vi kan kjøre med 690 men med nedsatt efekt. Da har jeg sykkel om ikke annet. Jeg drar til arangøren i paris nå på torsdag for å prate og fortelle om konsekvenser. Jeg har to sjåfører til på teamet som nå mulig trekker seg og da forsvinner mye av det økonomiske grunnlaget i teamet. For meg er Dakar høy fart, store sykler som er stabile og høy risiko. Ktm har brukt 20 år på å utvikle det beste produktet i rally og nå ble alt borte med en setning i regelboka.

Tips oss hvis dette innlegget er upassende